Echte Bakkers

Als je geen brood kan bakken, dan mag je jezelf geen bakker noemen…
Als je geen brood kan bakken, dan mag je jezelf geen bakker noemen…
Als je geen brood kan bakken…
Dan mag je jezelf geen bakker noemen…

Deze woorden werden afgelopen woensdag door mijn nieuwe held Robèrt van Beckhoven uitgesproken op nationale televisie bij ‘Heel Holland Bakt’.
De wereld om mij heen viel weg, het zweet brak mij uit, mijn zelfvertrouwen voelde ik wegvloeien. Al die tijd dat ik dacht dat ik eindelijk ergens enigszins goed in was, bleek gebaseerd op één grote leugen. Ik heb namelijk in mijn hele leven nog nooit een echt brood gebakken (de broden uit het rood gele pak buiten beschouwing gelaten).
En eerlijk gezegd, ik weet ook niet of ik er de kracht voor heb. Geloof mij, brooddeeg kneden is serious business.
Je wilt immers dat de gluten hun werk kunnen doen, dat het deeg goed rijst, het is allemaal precisie werk.
Ai ai ai.
Na 3 dagen piekeren heb ik besloten dat ik deze uitdaging met Robèrt wel –anoniem uiteraard- aan wil gaan. En ik ben bang dat jullie de komende tijd veel brood voorbij zullen zien komen, van een steen tot hopelijk een heerlijk luchtig brood.
Oproep: mochten er bakkers onder mijn lezers bevinden; voor tips, trucs en stageplekken houd ik mij ten zeerste aanbevolen.

Deze week houd ik het nog even bij iets makkelijks, dacht ik. Niet eerder heb ik namelijk een recept gehad dat zoveel werk was. Met als resultaat een cupcake dat niet te eten was. Letterlijk. Hij is namelijk heeeerlijk, maar serieus onmogelijk om zonder knoeien te eten.
Er zit veel kokos in, maar dat proef je nauwelijks terug, de nougatvulling met pinda daarentegen maakte mijn wederhelft erg gelukkig. En zeg nou zelf, als manlief gelukkig is, dan ben ik dat ook…

Fijne zondag!




 

Snicker, kokos caramel cupcake
12 cupcakes

 
Ingrediënten
Kokoscaramel saus
30ml water
50 gram bruine suiker
125ml kokosmelk
1 tl vanille
¼ tl zout

Cupcakes
125 gram bloem
60 gram cacaopoeder
¾ tl bakingsoda
¾ tl bakpoeder
½ tl zout
115 gram fijne tafelsuiker
1 ei
2 tl vanille
125 ml kokosmelk
60ml zonnebloemolie
125ml espresso koffie, heet

Nougat
2 el kokosolie, gesmolten
60 gram fijne tafelsuiker
60 ml kokosmelk
1 pot marshmallow fluff
30 gram pindakaas
1 tl vanille
30 gram Geroosterde kokos
40 gram gehakte pinda’s + extra voor garnering

Ganache
115 gram melk chocolade
60ml kokosmelk

Caramelbotercrème
225 gram boter, zacht
220 gram poedersuiker
Kokoscaramel saus
25 gram Geroosterde kokos +  extra voor garnering
1 el geraspte kokos


Kokoscaramel saus
Meng de kokosmelk, vanille en zout in een kleine kom. Zet opzij.
Meng de suiker en het water in een hoge pan en breng het op middelhoog vuur aan de kook. Als het een goudbruine saus wordt, schenk dan voorzichtig het kokosmengsel erbij, blijf met de garde flink roeren. En in 5 minuten wordt het een wat dikkere licht caramelkleurige saus, laat het niet te dik worden aangezien het met afkoelen ook nog wat dikker zal worden. Laat het afkoelen.

Verwarm de oven voor op 175°C.

cupcakes
Meng in de mixkom de bloem, cacaopoeder, bakingsoda, bakpoeder, zout en suiker.
Meng in een smalle kom de kokosmelk, ei, zonnebloemolie en vanille. Klop licht op en voeg toe aan het bloem mengsel. Klop dit op tot het goed is vermengd, voeg dan de warme koffie toe. Klop tot je een mooi beslag hebt.
Schep in de cupcake vormpjes en bak in 15-18 minuten. Laat ze goed afkoelen op een rooster voordat je ze gaat vullen en decoreren.

Terwijl de cupcakes in de oven staan kan je de topping maken.

Caramelbotercrème
Klop de boter tot een crèmig geheel en voeg op lage snelheid te poedersuiker toe. Blijf kloppen tot je een mooi egaal en fluffy geheel hebt. Voeg dan 2/3 deel van de kokoscaramel saus toe en blijf kloppen tot dit goed is opgenomen. Blijf dan nog 2-3 minuten kloppen, schraap tussendoor goed de randen los.
Spatel de geroosterde kokos toe en mix het goed.

Nougat vulling
Smelt de kokosolie en voeg de suiker en kokosmelk toe, breng dit onder voortdurend roeren aan de kook. Laat dit 5 minuten koken, roer voortdurend. Voeg de marshmallowfluff, pindakaas en vanille toe tot een mooie egale massa. Haal van het vuur en voeg de geroosterde kokos en gehakte pinda’s toe.

Ganache
Smelt de melk chocolade en kokosmelk in de magnetron tot een ganache.

Decoreren
Hol de cupcakes uit door een pilon uit te snijden. Vul dit met 1 tl ganache en vul verder met de nougat vulling. Smeer af met ganache.
Vul een spuitzak met de kokoscaramel crème en spuit een mooie toef op de cupcake.
Strooi de geroosterde kokos, pinda’s erover te garnering.

Geniet!

 

 

 

Reacties

Populaire posts