Onder de Loep

Soms zou het leven zoveel gemakkelijker zijn als je je eigen gedragspatronen niet zou (her)kennen. Dat je gewoon je leven leeft. Weliswaar ook met frustraties, maar nooit gepaard met de vraag: ”waarom ben ik gefrustreerd?”
Nee, ik ben gefrustreerd. Punt.
Maar nee hoor, dat heerlijke leventje is niet weggelegd voor mensen zoals ik. Elke keer namelijk als ik “afwijkend” gedrag vertoon, haal ik meteen –ongewild- het vergrootglas erbij en leg mijn gedragingen onder de loep.
Zo vermoeiend.
Niet in de laatste plaats voor mijn sugardaddy*. Want mijn overdenkingen blijven -helaas voor hem- niet bij gedachtes, maar moeten breed uitgemeten worden waarbij een belangrijke rol voor hem is weggelegd. Hij moet immers op de juiste momenten “uhuh, ja?, oh echt, nee joh” zeggen.
Dus.
De afgelopen weken was ik moe, niet zomaar moe, maar echt moe moe. Als in “ik wil alleen nog maar in mijn bed liggen en huilen- moe”. Voel je ‘em ook?
Oké, hou dat vast.
Een “normaal” mens (wat is normaal? Is normaal als je een IQ van 90-110 hebt, huisje boompje beestje, veilig D66 stemt, een baan van 9-17 hebt en spaart voor een golden retriever? Of is normaal als je je je…oké ik dwaal af, andere discussie, andere keer. Of niet) zou in zo’n geval dan bedenken dat hij/zij misschien wat eerder naar bed moet en wat rustiger aan moet gaan doen.
Maar ja, normaal, waarschijnlijk ben ik niet normaal. Nee, ik ga op de bank zitten en haal alles erbij om deze vermoeidheid te verklaren. Van luttele oorzaken als teveel werken tot waarom heb ik eigenlijk mijn rijbewijs gehaald terwijl ik voor een beter en schoner milieu ben.
Gelukkig heb ik van een niet onbelangrijke vrouw (waarvan ik de eer had afgelopen jaar te mogen leren kennen)geleerd om mee te varen op de golven van het leven. Deze visie probeer ik op de valkuilmomenten(…) als een mantra aan te halen en vast te houden en zo de innerlijke criticus buiten te sluiten.
En ik moet zeggen, het gaat steeds beter. Zo heb ik deze week spontaan vrij genomen en een alleen maar leuke dingen doen week gepland. En zodra de Waarom doe je dit-vraag zich weer dreigt op te dringen, zet ik Bob Marley nog iets harder en zing vrolijk “Don’t Worry About a Thing” mee.

Fijne zondag!
 

*Dit is één van de voorstellen die zijn geopperd n.a.v. mijn oproep in de vorige post.



 

Passievolle kokoskoekjes
Circa 13 dubbele koekjes
 

Begin met het maken van de passievrucht curd. Deze heeft wat tijd nodig om op te stijven. Je kan deze natuurlijk ook weglaten en alleen de kokoscrème tussen de koekjes doen.
 

Passievrucht curd

Ingrediënten
130ml passievrucht puree (verkrijgbaar bij de horeca groothandel)
135 gram fijne tafelsuiker
3 eieren
175 gram roomboter in blokjes
1 gelatineblaadje

Laat de gelatine weken in koud water.
Doe het ei en de suiker in een steelplan en klop het licht. Voeg de passievruchtpuree al roerend toe en verhit het geheel op middelhoog vuur.
Verhit de crème tot hij gaat koken. Hij wordt zo dik al banketbakkersroom. Blijf nog steeds roeren.
Haal de pan van het vuur en voeg de uitgelekte gelatine toe. Schenk de crème dan door een fijne zeef boven de boter. Mix de crème 1 minuut met een staafmixer om er zo een gladde, glanzende en homogene massa van te maken. Zet in de koelkast om verder op te stijven.
 

Kokoskoekjes

Ingrediënten
200 gram bloem
1 tl bakpoeder
100 gram boter
100 gram suiker
1 ei
1/4 tl zout
75 gram kokosmelk
2 el passievrucht puree
½ tl vanille extract
½ tl kokos extract (verkrijgbaar bij de Toko)

 Verwarm de oven voor op 175°C.
Meng de bloem bakpoeder en zout en zet opzij.
Mix de boter en suiker in 1 a 2 minuten luchtig. Voeg het ei toe tot goed is opgenomen. Voeg schep voor schep het bloem toe tot het goed is opgenomen. Voeg als laatste de kokosmelk, passievrucht puree en extracten toe en mix tot het een deeg/beslag vormt in 1 a 2 minuten.
Gebruik een kleine ijsschep en schep kleine hoopjes op het bakpapier. Zet in de oven.
Keer halverwege het bakproces de bakplaat om. Zo garen en bruinen de koekjes gelijkmatig. Haal na circa 10/15 minuten uit de oven of tot lichtgoud. Leg ze op een rooster om verder af te koelen.
 

Kokos crème

Ingrediënten
125 gram roomboter
150 gram poedersuiker
3 el kokosmelk
1 tl kokos extract
1 vanillestokje (of ½ tl vanille extract)
snuf zout


Mix de boter romig. Voeg dan de suiker en overige ingrediënten toe. Zorg dat alles gemengd is en schakel over naar een hogere snelheid tot het mengsel luchtig is geklopt in circa 5 minuten. Schep de crème in een spuitzak.
 

Samenstellen
 
Leg de koekjes in paren. Leg per paar één andersom. Spuit de kokos crème rondom de randen. Schep vervolgens een klein schepje passievruchtencurd in het midden en druk voorzichtig de andere koek er bovenop. Zeef wat poedersuiker over de bovenkant.
Ze zijn 2 dagen houdbaar, bij ons hebben ze de avond niet gered.
 

Geniet!




 
Dit is een Jillicious twist van dit recept.





Reacties

Populaire posts