Ontluchting


Ken je die momenten, dat het leven jou leidt i.p.v. jij het leven?
Dat je een lichte paniekaanval krijgt als je alleen al naar je –overvolle- agenda kijkt.
Dat je een to do lijstje hebt gemaakt van een lijst van dingen die je nog moet doen…(volg je me nog?)
Dat je al moe wordt bij de gedachte dat je zo naar de auto moet lopen om naar je werk te kunnen gaan.
Eh…
Nee?
Wow!
Afgelopen week zat mijn agenda zoooooo vol, dat ik zelfs geen tijd had om mijn blog te schrijven, let alone, bakken! Woeeaaaat?! Ja inderdaad, nou dan is het toch ernstig!
En het liefst zou ik de hele wereld de schuld willen geven, en aan iedereen willen verkondigen hoe zielig ik wel niet ben. Héél zielig namelijk!



Maar diep in mijn hart weet ik dat ik die agenda zelf beheer, en dat juist ik daar dus invloed op kan hebben.



Zelfreflectie sucks big time!

Naast mijn Bakfetish heb ik ook nog een baan in de zorg. En meer dan eens lees ik studiemateriaal waarbij ik denk: “hm, dat doe ik zelf ook.”
(Sommigen zullen hier spreken van een ernstige vorm van beroepsdeformatie. Ik niet. Nee, ik noem het liever, kent u zelve. Want zeg nou zelf, in een ieder in ons schuilt wel een vleugje Down, bipolair of autisme.)

Maar veelal ben ik in mijn werk bezig met hoe het moeilijk verstaanbare gedrag van de cliënt beter kan herkennen en kan ombuigen zodat de spanning bij hem/haar minder wordt. Wij spreken dan over “ventieltjes” creëren en openzetten bij de cliënten. Deze ventieltjes zijn tricks om in tijden van hoge spanning of stress wat ademruimte bij hun te creëren, wat voor ontspanning zorgt en/of soms ontlading in de breedste zin van het woord.
Zo, mooie tekst hoor ik je denken, maar wat heeft dat met een volle agenda te maken?
Heel veel!
Want hebben wij niet allemaal een ventieltje nodig? Een “trick” om de druk van de ketel te halen. Om stoom af te blazen.
Met elk woord dat ik typ, merk ik dat ik rustiger word, en weer kan ademen. Ik kan weer nadenken en langzaam aan beginnen de ideeën voor nieuwe recepten weer voorzichtig mijn hoofd binnen te glippen; Nuts, Kitkat, spekkoek, munttaart, lavendelganache…hmmm het leven is moooooi!
Jill’s Back!

Wat is jouw ventieltje?

Fijne donderdag!


 

Passievruchtendôme
25 stuks

Ingrediënten
30 gram Maria biscuitjes
30 gram pure chocolade
2 blaadjes gelatine
200 gram passievruchtenpuree*
60 gram fijne tafelsuiker
3 eidooiers
1 ei
75 gram roomboter
Optioneel: Gezeefde abrikozenjam

Siliconen bakmat met halfronde vormpjes

Laat de gelatine weken in koud water.
Doe de passievruchtenpuree en de suiker in een steelpan en voeg de eidooiers en het ei toe.
Breng alles al kloppend met een garde op laag vuur aan de kook. Dit is om te voorkomen dat het ei gaat stollen en je roerei krijgt met passievruchtensmaak.
Haal de pan van het vuur en voeg de uitgelekte gelatine en daarna de in stukjes gesneden boter toe. Meng goed en duw alles dan door een fijne zeef. (je ontkomt er nooit helemaal aan dat je wat gestold eiwit krijgt, hiermee verwijder je deze)
Schenk in een hoge maatbeker en mix het in 1 minuut met de staafmixer glad en romig. Roer daarna nog even door met een spatel om de grootste luchtbelletjes eruit te krijgen, dit ziet er straks namelijk minder mooi uit.
Zet de siliconen bakmat op een rooster voordat je de vormpjes vult. Schenk de crème in de halfronde vormpjes, maar hou wat ruimte over om straks de koekbodem in te doen. Zet de vorm 1 uur in de diepvries.
Smelt de chocolade au bain-marie. Verkruimel de biscuitjes en voeg toe aan de gesmolten chocolade. Zorg dat de kruimels alom goed bedekt zijn met de chocolade. Haal de bakvorm uit de vriezer en druk de kruimels goed in het mengsel en zet vervolgens nog een uur in de koelkast.
Haal de bakvorm uit de koelkast en druk voorzichtig de dômes uit de vorm.
Optioneel: verwarm de abrikozen jam en bedek de passievruchtenbolletjes met een laagje gelei. Zet wederom even weg in de koelkast.
Haal de dômes een uur voor gebruik uit de koelkast.

Geniet!






*Het originele recept komt uit Patisserie!, maar heb ik uiteraard helemaal veranderd. In dit boek is gemaakt met frambozenpuree. Aangezien ik een passievruchtlover ben, heb ik dit veranderd. Uiteraard kan je elke vrucht hiervoor gebruiken, behalve in combinatie met verse ananas, kiwi, mango en papaja. Deze gaan de werking van gelatine tegen.

Reacties

Populaire posts