Pure Liefde

Zoals veel van jullie waarschijnlijk al weten, heb ik mij een aantal weken geleden opgegeven voor een taartenbakwedstrijd.
Een collega wees mij hierop en ik zei meteen “nee, dat is niks voor mij.” Ik kan lekker bakken, maar om nou te zeggen wedstrijdwaardig, nee dat is toch andere taart koek.
Na lang peinzen, en veel chocolade eten later, dacht ik: “wat heb ik te verliezen?” Niks, behalve dan mijn waardigheid, maar dat is ook een overschat iets.

Voor deze taartenbakwedstrijd prikkelde het gegeven zoveel mogelijk streekproducten te gebruiken mijn fantasie en heb de Herfst als uitgangspunt genomen.
Al snel had ik de chocoladebiertaart bedacht, aangezien Amersfoort van oorsprong een echte bierstad was. Met Eembier als hoofdingrediënt en afgesmeerd met pompoen crème  (gezien de tijd van het jaar) moest deze taart een echte winnaar worden.
Maar niks bleek minder waar. De chocolade proefde je te weinig, de bitterheid teveel, met als resultaat dat je een uur later nog bier opboerde (en zeg nou zelf, dat doe je toch liever in de kroeg). Kortom, een no go.
Maar ja, wat dan wel?
AAAArgh! Met lichtelijk klotsende oksels als gevolg, spitte ik mijn favoriete recepten door. En toen lag daar het recept dat ik eigenlijk meteen al had moeten kiezen.
Monchoutaart.
*zucht*
*zwijmel*

Monchoutaart brengt mij altijd meteen terug naar vroeger. Naar de verjaardagen bij mij thuis. Een verjaardag was pas echt compleet als er een monchoutaart werd geserveerd.  De zoete smaak van bastogne met de friszure bite van de kersen zorgde voor een prettige smaaksensatie in je mond.
Nu, zoveel jaren verder is deze taart ook bij mij thuis niet weg te denken. Met wat kleine aanpassingen en varianten kan je toch echt spreken van een klassieker bij mij in de familie.

Voor de wedstrijd had ik een nieuwe Herfst- versie gemaakt:
De bodem was gemaakt van een echt Amersfoorts koekje van Patisserie Van Gent ‘Het Koppelpoortje’. Deze smaak is de subtiele versie van een speculaasje met een vleugje anijs. Echt de moeite waard om voor om te rijden!
Bij de monchouvulling had ik voor de stabiliteit (aangezien hij daar lang buiten de koeling moest staan) gelatine toegevoegd. Voor een zachte romige smaak zat daar ook gesmolten witte chocolade en verse vanille door.
De topping was dit keer niet kersengelei, maar de fluweelzachte smaak van pompoenpuree in combinatie met sinaasappel.
Dit resultaat had ik liefkozend ‘Pure Liefde’ genoemd.

De nacht voorafgaand aan de wedstrijd had ik amper geslapen, nog nooit meegedaan aan een wedstrijd op persoonlijke titel maakte mij licht(…) nerveus.  Er viel dan ook een grote last van mijn schouders toen ik de taart had ingeleverd.

En toen ik bij de uitreiking eindelijk de andere taarten zag, schoot even de gedachte door mijn hoofd dat ik misschien wel een serieuze kans maakte.
Maar helaas, de jury miste net dat frisse zuurtje bij mijn taart, de naam vonden ze wel erg origineel, dat dan weer wel.
Uiteindelijk ben ik met de 2e , aanmoedigingsprijs, naar huis gegaan.
Een luxe bakvorm, een heerlijke wijn, scheel op de foto en een flinke dosis ervaring rijker op zak ben ik klaar voor volgend jaar!

Hieronder heb ik 2 recepten toegevoegd: de wedstrijd variant en de originele Schajak monchoutaart.



Pure Liefde

Ingrediënten

Bodem
300 gram Koppelpoortjes, signature koekjes van patisserie van Gent.
150 gram roomboter (Kaasboerderij De Kopermolen)

Monchouvulling
375 gram monchou op kamertemperatuur
185 ml slagroom (Kaasboerderij De Kopermolen, als je deze geproefd hebt, wil je nooit meer andere)
100 gram fijne tafelsuiker
½ vanillestokje
150 gram witte chocoladecallets
6 blaadjes gelatine

Pompoengelei
125 gram pompoenpuree (Kaasboerderij De Kopermolen)
115 ml water
½ sinaasappel
¼ tl sinaasappelrasp
150 gram fijne tafelsuiker
3 blaadjes gelatine

Verwarm de oven voor op 150 graden. Leg de pompoen met de open kant naar boven in een ovenschaal. Dek af met aluminiumfolie. Laat het er ongeveer  1 a 1,5 uur in staan. Ontdoe het vervolgens van de schil en pureer het met een staafmixer. Zet weg om af te koelen.

Verkruimel de koppelpoortjes in de keukenmachine. Voeg de gesmolten boter toe en zorg dat het goed opgenomen is door de biscuits. Bekleed de bodem en randen met het koekmengsel. Druk goed aan. Zet het weg in de koelkast om op te stijven.

Smelt de witte chocolade au bain marie en laat het vervolgens ongeveer 5 minuten ietwat afkoelen.
Week de gelatineblaadjes in koud water. Verwarm een pan en los hierin de geweekte gelatine met aanhangend water op.

Klop de roomkaas met de helft van de suiker en het merg van de vanille met de (stand)mixer tot een zalvig mengsel en voeg de witte chocolade toe, blijf kloppen tot een homogeen mengsel. Meng de gesmolten gelatine toe aan het mengsel en klop tot het goed is opgenomen. Spatel de lobbig geslagen slagroom erdoor.
Schenk het mengsel over de koekbodem en zet weg in de koelkast om op te stijven.

Verhit de pompoenpuree met de sinaasappelsap rasp, water en de suiker. Haal het van het vuur zodra het begint te koken.

Week de gelatine in koud water. Verwarm de gelatine met het aanhangend water tot de gelatine is opgelost. Roer na 5 minuten de gelatine door het pompoenmengsel.

Laat dit ietwat afkoelen en schenk voorzichtig over de taart. Zet het weg in de koelkast om op te laten stijven.
Serveer deze taart bij voorkeur op kamertemperatuur.

Geniet!


Originele monchoutaart

Ingrediënten
150 gram bastognekoeken
150 gram digestives
150 gram ongezouten roomboter
75 gram witte basterdsuiker
300 gram monchou
250 ml slagroom
1 zakje klopfix
1 zakje vanillesuiker
1 pot kersen
4 blaadjes gelatine

springvorm 24cm rond/vierkant

Verkruimel de koek in een keukenmachine. Smelt de boter en voeg de koekkruimels eraan toe. Als de boter goed is opgenomen door de kruimels, schep je het in een springvorm die bekleed is met bakpapier. Druk het goed en gelijkmatig aan. Zet de springvorm in de koelkast om de koekbodem af te laten koelen en hard te worden.

Klop de slagroom samen met de klopfix en de helft van de suiker. Klop de monchou met de rest van de suiker tot een zalvig mengsel en spatel vervolgens voorzichtig de slagroom erdoor. Verdeel dit gelijkmatig over de koekbodem en zet het in de koelkast om op te stijven.

Laat de kersen goed uitlekken in een vergiet en bewaar het sap. Verdeel de kersen gelijkmatig over het monchoumengsel. En zet het weer even koel weg.

Roer het zakje vanillesuiker door het sap. Warm de sap op, maar laat het niet koken! Haal het van het vuur. Week ondertussen de gelatineblaadjes in koud water en voeg deze vervolgens 1 voor 1 toe aan het sap en zorg dat dit goed opgenomen wordt. Laat het geheel afkoelen tot kamertemperatuur en schenk het over de monchoutaart. Laat het geheel minstens 2 uur opstijven in de koelkast.

Ook lekker…
·         Passievrucht, limoen, citroen, framboos, eigenlijk is al het fruit heerlijk op een monchoutaart.
·         Gebruik eens chocoladebiscuit i.p.v. bastognekoeken.


Fijne Zondag!

 

 

 

 

 

Reacties

Populaire posts