Dit Is Het Einde


Ik stop ermee, ik ben er klaar mee, bakken is stom, ik kan het toch niet! Dat je het even weet!
Zo, dat was mijn weekend in een notendop op bakgebied. Welkom in de wereld van Jill waarbij ik jullie laat kennismaken met mijn onhebbelijke gewoonte  gave om kleine hobbels uit te vergroten tot gigantische tegenslagen.
Rijp voor de shrink hoor ik jullie denken,
jep,
maar elke gek het sein gubrek.  En dit is de mijne.

Wat was nou het geval. De inspiratie was via mijn kleine teen mijn lichaam uitgeglipt en er kwam nauwelijks iets uit mijn handen. En datgene wat wel uit mijn handen kwam, mislukte jammerlijk.
Met als toppunt mijn poging tot het maken van goddelijke tompoucen.
Nee, niet met zo’n pak uit de supermarkt( waarom niet, denk ik nu, want deze zijn ook erg lekker), maar echt van scratch. Althans bijna, bladerdeeg zelf maken stel ik nog angstvallig uit.
Banketbakkersroom had ik al eerder gemaakt, en met succes ook, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Bladerdeeg plakjes afbakken kan toch ook niet zo spannend zijn, en fondant glazuur had ik nog staan. Dus, appeltje eitje, kind kan de was doen, easy peasy.
Niks bleek minder waar!
De banketbakkersroom leek meer op een dikke vanillesaus met stukjes, bah!
De bladerdeeg had ik blijkbaar niet goed genoeg doorprikt met de vork, waardoor deze alsnog helemaal opbolde tot mooie luchtige kussentjes, en laat dat nu dus echt niet de bedoeling zijn. Een tot slot de glazuur. Oh nee, die was wel goed gelukt aangezien die al klaar was.
Kortom:
één.groot.drama!
Maar de visite zou over een half uur komen en ik had niks om te serveren, en dat is echt een “no go” in dit huis. Daarom de room door de zeef gedrukt, mijn mooiste taartschaal erbij gepakt en zo goed en zo kwaad als het ging mijn tompoucen opgemaakt (Snel tussendoor nog mijn kokosmakroontjes gemaakt, just in case).

De visite
Kwam,
Zag
&
Barstte in lachen uit….
(en ik inwendig in tranen)
Ze hebben ze toch geproefd en goed bevonden, maar het zal nog een poos duren voordat ik mij weer aan dit recept zal wagen.
Daarmee kom ik meteen op het volgende:
ik kan 2 dingen doen.
Jullie uitdagen om het recept succesvol te doorlopen, en de foto’s te delen met mij. Of een geheel ander recept posten die niet kán mislukken.
Denk
Denk
Denk
BAM!

Komt ie.

Tompoucen
10 stuks

1 pak koopmans roomboter bladerdeeg
1/2 vanillestokje
500 ml melk
150 g suiker
4 eidooiers
2 el bloem
250 gram opgeklopte gezoete slagroom
50 gram abrikozenjam
200 gram fondantglazuur (of gewoon glazuur, je weet wel, die van dr Oetker)
1 druppel lichtroze kleurstof of roze limonade

Maak eerst de banketbakkersroom. Dit moet goed afgekoeld zijn voordat je het verder kan verwerken.
Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. Breng in een pan de melk met het vanillemerg en de helft van de suiker aan de kook. Roer de eidooiers met de rest van de suiker los en roer de bloem erdoor. Meng een scheutje warme melk door het eimengsel en schenk terug in de pan. Roer goed door. Breng de banketbakkersroom aan de kook en laat op laag vuur circa 3 minuten garen. Schenk de banketbakkersroom in een (bodem lichtjes vochtig gemaakt om plakken te voorkomen) schaal en laat het afgedekt afkoelen. Zet daarna in de koelkast om nog verder te koelen.

Laat de bladerdeeg plakjes op het aanrecht ontdooien.
Bekleed een bakplaat met bakpapier. Leg het bladerdeeg erop en prik het veelvuldig in met een vork. En dan bedoel ik ook echt veelvuldig. Snij de bladerdeegplakken in 3 gelijke delen.
Verwarm de oven voor op 180°C. en bak het deeg in 20 minuten in de voorverwarmde oven. Verlaag de temperatuur vervolgens naar 150°C en laat het nog 10 minuten bakken.
Laat het bladerdeeg afkoelen.
Spuit de banketbakkersroom op de helft van alle bladerdeegplakjes. Spuit hier vervolgens ook nog een kleine beetje slagroom op.
Verhit de abrikozenjam goed en strijk dit over de andere helft bladerdeeg plakjes. Verwarm het glazuur en giet dit eroverheen en strijk het voorzichtig uit. Als het hard is leg je deze op de banketbakkersroom. Versier eventueel nog met toefjes slagroom.

Fijne zondag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Populaire posts