Project Desserttafel


Een desserttafel is een echte aanrader voor ladies (& Gents) die op de verjaardag zelf zoveel mogelijk wil genieten van de visite(lees: zo min mogelijk rennen/vliegen/springen en nooit meer opstaan).
Daarbij geeft zo’n tafel jou de kans om eens lekker los te gaan op bak- en knutselgebied.
Het concept is eigenlijk simpel. In plaats van 1 verjaardagstaart heb je een (dessert)tafel vol met allemaal zoete lekkernijen in 1 bepaald thema.
Een desserttafel vergt echter wel een goede planning en daar vergis ik me toch elke keer weer in, wat ook nu weer resulteerde in wat knip en plakstress een uur voor aanvang… Ja echt!
Maar als alles dan op die tafel staat dan valt alle spanning van mijn schouders en ben ik vooral erg happy!

Om te voorkomen dat jullie ook overvallen worden door paniekaanvallen en klotsende oksels, zet ik wat tips en tricks op een rij.

1.       Begin op tijd! En dan bedoel ik niet een week van tevoren. Gun jezelf minimaal een maand om het thema goed uit te werken. Een thema kan zijn een kleurenpalet, een (prenten)boek, een tekenfilm etc. Internet is een goede inspiratiebron: www.amyatlas.com , www.pinterest.com & www.mylittlejedi.com.au om maar wat te noemen.

2.       Kijk in je kasten naar presentatie materiaal zoals snoeppotten, taartplateaus, borden etc. Je hebt vaak meer dan dat je denkt, ik althans…

3.       Maak een tekening van hoe je de desserttafel eruit wilt laten zien. Dit is een handige leidraad voor jezelf om later je desserts op af te stemmen en visa versa.

4.       Ga uit van een gemiddelde van 3 treats/desserts per persoon. Wij hebben grote eters, dus ga ik eigenlijk altijd uit van 5…

5.       Maak niet alles zelf! En daarmee doel ik in eerste instantie op de decoraties. Er zijn erg leuke webwinkels die geweldige thema decoraties hebben. Zo heb ik de pompoms en rietjes van www.langzalzeleven.com, uitdeelcadeautjes en koekjesuitstekers (Hello Kitty) van www.patchshopgirl.nl . De overige aankleding komt bij www.jilliciousgoods.nl  vandaan.

6.       Maak niet alles zelf! En dit keer doel ik op de treats. In mijn geval heb ik koetjesrepen en ZwartWit-potjes  voorzien van een nieuwe wikkel en marshmallows in de snoeppotten gedaan. Het vult niet alleen de tafel, maar is ook gewoon lekker.

7.       Bij elk gerecht zet je een kaartje passend bij het gekozen thema. Dit kan je op de computer maken, maar je hebt ook sites waarbij ze dit al voor je gedaan hebben en je een template voor een x-bedrag kan downloaden (www.etsy.com ).

8.       Je hoeft echt niet alles in 1 dag te bakken. Een geglazuurd koekje is bijvoorbeeld lang houdbaar en kan je dus al een aantal weken van tevoren bakken. Ook een brownie is lekkerder de volgende dag. Kortom, zet op een rijtje wat je “moet” bakken en maak een bakplanning.  Geloof me, dit geeft mij altijd erg veel rust.

9.       Als alles staat, denk niet, het is te weinig: DAT IS HET NOOIT! Je zal het niet geloven, maar men raakt ook vol, echt! Ik heb menigmaal nog last minute wat gebakken of zelfs iets gekocht(!), maar was altijd teveel.

10.   Geniet van het resultaat! (maak foto’s voordat iedereen er is)

*Aan deze lijst kan geen rechten ontleend worden. ;-)

Rest mij niet meer dan jullie het resultaat van mijn desserttafel voor Zara te laten zien.


*1 Bosvruchtenlimonade in sapflesje en papieren rietje
*2 Koetjesreep voorzien van Zara wikkel
*3 ZwartWit potje voorzien van Zara sticker
*4 5 spices koekje gedecoreerd met Royal Icing
*5 Lemon Blondie
*6 Ombre cake (binnenkant is ook van donker roze naar licht roze)
*7 Homemade Twix
*8 Brownies
*9 Meringues
*10 BBQ Marshmallows
*11 Goodie Bags

Reacties

Populaire posts