Back In The Days: KFC Biscuits


Als we vroeger naar de KFC gingen vond ik de warme biscuits met roomboter eigenlijk nog lekkerder dan de kip zelf. Mijn verontwaardiging -en gebrek aan overleg met mij- om juist díe biscuits uit het assortiment te halen was, en is, dan ook erg groot. Belachelijk! Ik kon avonden vullen met mijn onbegrip. En iedereen knikte dan een beetje weemoedig mee, hopende dat mijn tirade snel voorbij zou zijn. Nou gelukkig zijn die over, maar niet dankzij KFC.
Mijn zoektocht naar het perfecte scone-recept voor bij een High Tea (ja ik heb wat zoektochten achter de rug, ik weet het) eindigde in dit recept dat de biscuits van de KFC evenaren.
Voor een scone is dit recept –persoonlijk gezegd- iets aan de zoete kant, maar voor een biscuit daarentegen, om je vingers bij af te likken! Heerlijk bij de BBQ, om in de jusresten of marinades te dopen, zich vol te laten zuigen en dan…hmmmmm!

16 stuks

500 gr bloem
25 gr bakpoeder
5 gr zout
100 gr witte basterdsuiker
250 gr ongezouten roomboter op kamertemperatuur
200 gr melk
1 ei
1 ei losgeklopt

ronde uitsteker
bakplaat bekleed met bakpapier
bakkwast
deegroller

Verwarm de oven voor op 220°C.

Meng de bloem, bakpoeder, zout en basterdsuiker. Snijd de boter in stukjes en kneed dit erdoor met de Kitchenaid. Meng vervolgens de melk en het ei erdoor.
Laat het geheel 30 minuten rusten in de koelkast.
Bestuif het werkblad met bloem en rol het deeg uit tot 3cm dik. Steek er rondjes uit van 6 cm doorsnee. Leg deze op een bakplaat bedekt met bakpapier. Bestrijk ze met het losgeklopte ei. Laat het wederom 30 minuten rusten en bestrijk ze dan nogmaals met het losgeklopte ei.
Bak de scones in 10/13 minuten in de voorverwarmde oven.

Goed om te weten
Ik maakte ze eerst met de ijsschep, maar dan rijst het deeg niet. Belangrijk is dat het deeg nog een keer wordt doorgewerkt voordat je er porties van maakt m.b.v. een ronde uitsteker.

Reacties

  1. Vraagje heb je hier 2 eieren voor nodig of is het een schrijffout?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste anoniem,

    1 ei is door het deeg. en 1 ei is om de scones mee te bestrijken.
    Succes! foto's zijn altijd welkom! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts